Refuz returnare SGR
Ambalaj SGR refuzat la automat – speță practică și implicații legale
Prezentarea Spetei
Un consumator a încercat să returneze ambalaje de băuturi la un automat de colectare SGR amplasat într-un supermarket din rețeaua proprie. Deși ambalajele aveau marcajul „Ambalaj cu garanție” și codul de bare vizibil, automatul a refuzat acceptarea acestora, afișând mesajul „Ambalaj nerecunoscut”. Consumatorul a încercat la alt magazin, unde respectivele ambalaje au fost acceptate. Situația descrisă reflectă o practică neconformă cu obligațiile legale ale comercianților.
Prevederi Legale (H.G. nr. 1074/2021)
6 alin. (1) lit. i) din H.G. nr. 1074/2021: Operatorii economici care comercializează produse SGR au obligația să organizeze și să asigure funcționarea punctelor de returnare astfel încât consumatorul să poată returna ambalajele SGR.
13, alin. (1) Comercianții sunt obligați să accepte preluarea ambalajelor SGR, indiferent de locul în care au fost achiziționate.
Comercianții înregistrați în sistem sunt obligați să accepte ambalajele returnate de consumatori, cu anumite excepții. (spre ex. ambalajul trebuie să fie golit, nedeteriorat, cod de bare intact). Defectarea aparatelor de colectare a ambalajelor (RVM) nu se numără printre acestea. Deși HG nr. 1074/2021 nu distinge situația ipotetică în care dispozitivul de colectare nu funcționează, ea specifică obligația comerciantului de a primi ambalajele în cauză, fie manual, fie prin intermediul unui RVM.
Sancțiuni
Conform Art. 25 alin. (3) lit. b) din H.G. nr. 1074/2021: Constituie contravenție nerespectarea obligației de a asigura preluarea ambalajelor SGR și restituirea garanției către consumator.
Fapta se sancționează cu amendă de la 8.000 lei la 16.000 lei pentru persoane juridice.
Ai văzut o problemă similară în comunitatea ta?
Ajută-ne să intervenim, trimite o sesizare.